Oldal kiválasztása

Ma inkább kérdezős szerda lesz, mint szövegelős. Az elmúlt hetek, hónapok tapasztalata azt mutatja számomra, hogy a vállalkozók többsége, aki szövegírást kér tőlem, nem tudja pontosan megfogalmazni, hogy hol, milyen tartalommal, kinek szeretne üzenetet eljuttatni. Nem mindegy ugyanis, hogy blogot, PR-cikket, netán hirdetést fogalmazunk-e meg, hiszen más a felépítése, a tagolása, de még a tartalma is az egyes szövegeknek. Fontos tudnunk, hogy kit szólítunk meg vagy informálunk, hiszen könnyedebb stílust engedünk meg magunknak egy huszonéves célcsoportnál, mint egy 45+-osnál. Különbség van a nyomtatott és a digitális megjelenítés között, elég csak a szöveg tagolására gondolnunk.

Nos, akkor nézzünk néhány kérdést, ami segíthet eldönteni, hogy mit, kinek és milyen felületen üzenjünk.

Mi a szöveg célja? – Tájékoztatás? Értékesítés? Figyelemfelhívás?
Kinek szól a szöveg, kikből áll a célcsoport? Milyen szempontok alapján határozom meg őket? – Tizenévesek? Felnőttek? Kisvállalkozók? Sportolni vágyók? Éjjel olvasók?
Hol jelenik meg a szöveg? – Honlapon? Nyomtatott újságban? Közösségi médiában? Könyvben, nyomtatott kiadványban?
Mit akarok közölni? – Információt átadni? Tanítani? Egy újdonságról tájékoztatni? Esettanulmányt leírni?
Mekkora terjedelmű legyen a szöveg? – Blogbejegyzés? 1/1 oldalas (A4) cikk?
Egyszeri megjelenésről, netán többszöriről van szó?
Melyek a legfontosabb kifejezések, amelyeknek mindenképpen szerepelniük kell a szövegben?

Számos szempont felmerülhet még, hiszen minden eset más és más. A legfontosabb mégis az, hogy gondoljuk ki, döntsük el: mit szeretnénk elérni a közléssel.

Én gyakran elképzelem a leendő olvasókat. Mint amikor egyedül ültem egy rádióstúdióban és a mikrofonba beszéltem, akkor is magam előtt láttam arcokat: a szomszédét, az ismerősét, anyukámét. Könnyebb volt hozzájuk szólnom, a hús-vér emberekhez. Egy hirdetés, cikk, blog, webszöveg megrendelésekor is törekedjünk arra, hogy ismerjük meg vagy legalábbis képzeljük el a célcsoportunkat, azokat az embereket, akik látják, olvassák az üzenetünket. Nagyban megkönnyíti a dolgunkat!

 

%d blogger ezt szereti: